Elderspeak?
Niet bij ons!

“Zoeteke, Suske, schatteke …willen we gaan eten?” hoor je nog geregeld vallen in de omgang met ouderen, al of niet met een hoger stemmetje. Klinkt betuttelend en weinig respectvol, deze zogenaamde elderspeak. Net zoals babytalk bij jonge kinderen …

Via Febi en het Vormingsfonds Ouderenzorg van VVSG gaven we deze vorming van 6 uur in heel wat woonzorgcentra en dit zowel aan zorgpersoneel als aan ondersteunend personeel. Ook in 2026 staan deze vormingen op onze planning.

We startten deze vorming telkens met een filmpje dat mooi illustreert wat elderspeak inhoudt en koppelden dit dan aan de dagelijkse praktijk. We zetten heel snel de “andere, juiste” versie tegenover:

  • van “Goeiemorgen Mariake. We gaan samen een badje nemen hé!”
  • naar “Goeiemorgen Maria. Heb je zin om in bad te gaan?”

Daarna overliepen we de gevolgen van Elderspeak op psychologisch, fysiek en sociaal vlak en dit zowel voor de bewoner als voor de (zorg)medewerker. Maar we stonden ook stil bij de oorzaken van het gebruik van Elderspeak, o.a. het weinig positieve beeld dat gecreëerd wordt van ouderen in de media en een aantal specifieke factoren die gerelateerd zijn aan de zorg.

Tenslotte deden de deelnemers een zelftest en reflecteerden we hierover aan de hand van volgende vragen:

  • Welke vragen vond je confronterend?
  • Wat zijn kleine aanpassingen die je vanaf nu wilt maken?
  • Welke positieve communicatiestijlen pas je al toe?

Daarbij kregen ze nog een reeks tips mee zodat ze tenslotte een concreet plan konden maken om elderspeak op de werkvloer te verminderen. Dit plan werd omgezet in een mini-campagne om ook andere collega’s te overtuigen!

Vind je dit uitnodigend?

Aarzel niet en Contacteer ons. Wij helpen jou(w) vormingen te ontdekken en uit te werken!