Moeilijke gesprekken met ouders

Soms loopt de communicatie met ouders écht moeilijk of moet je een heel lastige boodschap overbrengen. Ook hiermee gaan we graag aan de slag met een team, zoals dat van de schoolopvang in Everheide …

Naast het belang van een goede communicatie gingen we in deze vorming dieper in op de beleving van ouders als ze hun kind “achterlaten” in de opvang. Het is vaak een zoektocht naar een nieuw evenwicht tussen de verwachtingen van de ouder en die van de kinderbegeleiders. Hierbij kan het model van verbindend communiceren alvast helpen. Dit gaat over de bereidheid van beide kanten om persoonlijke informatie volledig en juist te delen. 

Maar hoe breng je nu moeilijke boodschappen over? Dat was de hamvraag van deze vormingsdag. Door feedback te geven aan ouders! Voor de ene, mondige kinderbegeleider gemakkelijker dan voor die “stille” collega. Daar stonden we eerst bij stil. Daarna namen we de kinderbegeleiders mee in de SCHENK-methode van feedback geven en oefenden we verschillende boodschappen in. Boodschappen uit de eigen praktijk!

Vind je dit uitnodigend?

Aarzel niet en Contacteer ons. Wij helpen jou(w) vormingen te ontdekken en uit te werken!