Wanneer teams uit elkaar groeien, verwachtingen en frustraties de bovenhand krijgen, zie je problemen en frustraties op de werkvloer. De gevolgen op langere termijn zijn nefast voor de werking: een negatieve sfeer, moeilijke samenwerking, mensen die uitvallen ….
Merk je dit, dan is het tijd voor actie. Een actie op twee fronten: enerzijds de bestaande situatie aanpakken en daarnaast een positieve actie op gang trekken. Inspiratie om dit te doen vind je bij het teameffectiviteitsmodel en het Teamspel.
Het verhaal van een team in groei
Elkaar ECHT leren kennen was de eerste, maar zeer belangrijke stap. Het team kent elkaar goed en zijn zelfs goed bevriend, maar waren elkaar als collega’s toch kwijtgeraakt. Dus startvragen als:
zijn hierbij goede graadmeters en kennismakers. Je maakt hierbij de combinatie tussen het gevoel en het gedacht. Beide zijn belangrijk om te verkennen en te leren kennen. Op deze manier krijg je zicht op visie, aanpak, vragen, bezorgdheden, bedenkingen, weerstanden, twijfel… En dit is belangrijke informatie om de stand van zaken in te schatten.
Resultaat na sessie één: een gezamenlijke missie, maar ook duidelijke vragen en frustraties die vroegen om een oplossing en even alles kunnen ventileren.
In een tweede sessie pakten we de vragen en frustraties aan. We verlegden hierbij de focus van ‘lukt niet’, ‘is niet in orde’ naar ‘wat heb je nodig om je wel goed te voelen, om wel te lukken, om verder te kunnen gaan?’.
Voorbeelden van noden waren:
Hierbij is het niet de bedoeling om dit gewoon over te nemen, maar om hierover samen in gesprek te gaan en samen op zoek te gaan naar oplossingen of aanpakken.
Je hoort de woorden “samen” en “actie” en dit is toch waar je naartoe wil? Ga op deze positiviteit verder en werk samen een project uit.
Resultaten: