Kinderen spelen altijd en overal. We kunnen kinderen prikkelen op verschillende manieren: door mee te spelen, materiaal aan te bieden, een spel samen te spelen, een nieuw idee te lanceren …. . Variatie is hierbij belangrijk. Op deze manier bouwen kinderen ervaringen op op verschillende (ervarings)gebieden.
De speelschema’s kan je gebruiken als hulpmiddel om variatie te brengen in het speelaanbod naar kinderen. Als je dan ook nog eens bewust kijkt naar wat kinderen allemaal doen, wat ze ondernemen, met welke materialen ze aan de slag gaan, wanneer, waarmee of met wie ze intens aan het spelen zijn, dan kom je heel veel te weten over wat kinderen boeit, wat hen echt interesseert, wat ze leuk vinden om te doen. Dit is essentiële informatie als je kinderen actief wil stimuleren en hen optimale ontwikkelkansen wil bieden binnen de verschillende ervaringsgebieden van het Pedagogisch Raamwerk.
Voor het trofee-traject Werk maken van educatieve ondersteuning maakten we een document rond het maken van ontdekplekjes op basis van de (vernieuwde) speelschema’s.